ZAMÓWIENIA KOMPOZYTORSKIE 2019

Toruńska Orkiestra Symfoniczna w sezonie 2019/20 bierze udział w programie Instytutu Muzyki i Tańca - "Zamówienia kompozytorskie". Zamówionym utworem jest "Hommage a Lipiński" Macieja Bałenkowskiego.

Celem programu "ZAMÓWIENIA KOMPOZYTORSKIE" jest wspieranie współczesnej twórczości muzycznej poprzez zamawianie nowych dzieł oraz stworzenie dogodnych warunków dla ich stałej obecności w przestrzeni publicznej. Zasadniczym zadaniem programu jest zwiększenie roli muzyki najnowszej jako istotnego medium komunikacji społecznej oraz wpisanie dzieł współczesnych w proces przemian, którym podlega współczesna kultura, w tym ukazanie ich w kontekście zagadnień takich jak – redefinicja pojęcia kultury wysokiej oraz roli twórcy i odbiorcy, czy wpływ nowych mediów oraz technologii na język muzyczny i sposób odbioru muzyki. Istotnym celem programu jest również wykorzystanie nowych dzieł muzycznych jako narzędzia edukacji kulturalnej i artystycznej, popularyzacja muzyki współczesnej w kręgach odbiorców niezawodowych, w tym wśród dzieci i młodzieży, stworzenie możliwości kontaktu z kompozytorem, poznania procesu twórczego – od pomysłu, przez etap pisania dzieła, do jego wykonania, co w efekcie ma doprowadzić do przełamania stereotypu o hermetyczności muzyki współczesnej.

Prapremiera utworu "Hommage à Lipiński" odbędzie się 13 września w Sali Koncertowej CKK Jordanki o godzinie 19:00 podczas inauguracji 41. sezonu artystycznego Toruńskiej Orkistry Symfonicznej.

MACIEJ BAŁENKOWSKI (ur. 1993), kompozytor, absolwent klasy kompozycji dr. hab. Roberta Kurdybachy w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (dyplom z wyróżnieniem oraz honorowy dyplom „Primus inter pares” w 2017 r.). Od 2015 swoje utwory konsultuje z prof. dr. h.c. mult. Krzysztofem Pendereckim, a od roku akademickiego 2017/2018 jest doktorantem w jego klasie w Akademii Muzycznej w Krakowie. Laureat i finalista ponad 20 międzynarodowych i krajowych konkursów kompozytorskich. Jego utwory są wykonywane i nagradzane m.in. w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Rosji, Argentynie, Brazylii, Holandii, Belgii, Szwajcarii, Niemczech, Czechach, Estonii, na Węgrzech i w Polsce. Do najbardziej znaczących osiągnięć kompozytora należą m.in. „The Respighi Prize 2018” – nagroda przyznana przez Orkiestrę Kameralną Nowego Jorku oraz rodzinę i archiwistę Ottorino Respighi’ego; I Nagroda w International Concerto Competition „Debut Berlin 2017” w Berlinie, I Nagroda w Nova Chamber Orchestra Call for scores 2019 w Cordobie w Argentynie, I Nagroda w The 3rd Biennal Young Composer’s Competition w Vancouver, I Nagroda w 1st Call for Scores Competition w Yuba City (California, USA), I Nagroda w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Sinfonietta per Sinfonietta” pod patronatem prof. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w 2015 roku oraz szereg innych nagród i wyróżnień. Odbywał stypendia w Hochschule der Künste Bern (Berno, Szwajcaria) oraz w Conservatorio superior de música "Joaquín Rodrigo" Valencia (Walencja, Hiszpania), gdzie kształcił swoje umiejętności w klasach kompozycji prof. Xaviera Dayera, prof. Daniela Glausa oraz prof. Césara Cano.

Utwory Macieja Bałenkowskiego są wykonywane przez renomowane orkiestry i chóry, takie jak: Orkiestra Kameralna Nowego Jorku, London Philharmonic Orchestra, Vancouver Chamber Choir, Tallinn Sinfonietta (Glasperlenspiel Sinfonietta), Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus“ (Poznań), Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Sound Factory Orchestra (Wrocław), Urban Playground Chamber Orchestra (Nowy Jork), Narodowa Orkiestra Republiki Federalnej Niemiec (Berlin), Anima Musicae Chamber Orchestra (Budapeszt), Sinfonietta Cracovia (Kraków), Elbląska Orkiestra Kameralna, Veridian Symphony Orchestra (Yuba City, Kalifornia, USA) i wiele innych; w salach takich jak: Carnegie Hall w Nowym Jorku, Filharmonia Berlińska, Wiener Musikverein, Filharmonia w Utrechcie, Sala Koncertowa Konserwatorium Moskiewskiego, Di Menna Center for Classical Music w Nowym Jorku, The San Francisco Conservatory of Music, Auer Hall Indiana University Jacobs School of Music w Bloomington, Filharmonia Krakowska, Filharmonia Szczecińska, Filharmonia Poznańska, Sala Koncertowa Królewskiego Konserwatorium w Antwerpii, Muzeum Narodowe w Krakowie (Sukiennice) i wiele innych.

W sezonie artystycznym 2017/2018 Maciej Bałenkowski był Kompozytorem-Rezydentem Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa „Sinfonietta Cracovia” w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca. W sezonie artystycznym 2019/2020 jest Kompozytorem-Rezydentem argentyńskiej orkiestry „Camerata Nova Chamber Orchestra”. Jednocześnie - jako reprezentant polskich kompozytorów, w sezonie 2019/2020 uczestniczy w prestiżowym, rocznym programie z London Philharmonic Orchestra, co jest związane z powstaniem nowej kompozycji oraz jej prawykonaniem przez tę renomowaną orkiestrę. W czerwcu 2020 w nowojorskiej „Carnegie Hall” odbędzie się premiera jego nowej kompozycji w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Nowego Jorku pod dyr. Salvatore di Vittorio.

Maciej Bałenkowski jest laureatem Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP „Młoda Polska” 2017, stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia (2015, 2016), Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia (2014), laureatem Stypendium Artystycznego Prezydenta Wrocławia (2014, 2015, 2016), Stypendium „Grazella“ im. Marii Anny Siemieńskiej (2015), Stypendium w ramach „Studenckiego Programu Stypendialnego“ Urzędu Miasta Wrocławia (2015), Stypendium dla najlepszych doktorantów (2018), Stypendium Rektora Akademii Muzycznej we Wrocławiu (2014, 2015, 2016), Stypendium im. Jacka Malczewskiego w Radomiu (2012) oraz Stypendium Artystycznego Prezydenta Miasta Radom (2011). Jest również laureatem Nagrody Dolnośląskiego Klubu Kapitału 2017 w kategorii „sukces artystyczny” oraz Nagrody Twórczej Marszałka Województwa Mazowieckiego (2017).

Jego twórczość dotychczas skupiona jest przede wszystkim na muzyce przeznaczonej na większe obsady wykonawcze, takie jak orkiestry symfoniczne, kameralne, smyczkowe, chór.

Mecenas Główny:

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
 w ramach
programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca