5 kwietnia
Piątek , godzina: 19:00 Wielka symfonika i literatura
miejsce: Sala Koncertowa CKK Jordanki
w ramach: koncert symfoniczny
wstęp:
Bilety: 40 zł N, 30 zł U; Abonament-Symfoniczny kwiecień 2019 (dostępny w kasie CKK Jordanki)
foto
Halina Dubitskaya fot. Angelica Grekovich
Halina Dubitskaya fot. Angelica Grekovich

W programie:
L. van Beethoven – Muzyka do dramatu Egmont op. 40 wg Göthego
G. Verdi - La Traviata - Preludium do I aktu oraz Aria Wioletty z I aktu: Ah, fors' è lui, Sempre libera
S. Prokofiew – Romeo i Julia wg Szekspira /fragmenty z I i II Suity/ 

Wystąpią:
Halina Dubitskaya - sopran (Ukraina)
Tomasz Mycan - narrator
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Mariusz Smolij - dyrygent

Ludwig van Beethoven, wybitny kompozytor i pianista, w 1809 roku podjął się skomponowania muzyki do Egmonta Goethego, dramatu przez niego podziwianego i głęboko przeżywanego. Utwór podkreśla i ilustruje heroizm i waleczność tytułowego bohatera. Dramatyczna i dynamiczna Uwertura, wzruszające Pieśni Klärchen oraz stanowiąca zwieńczenie kompozycji Symfonia zwycięstwa, o której napisanie nalegał sam Goethe, urzekają słuchacza swą podniosłością i uczuciowością.

Inspiracją Giuseppe Verdiego do napisania opery La Traviata był romans Dama Kameliowa Aleksandra Dumasa. Włoski kompozytor chciał w sposób realistyczny przedstawić ówczesne środowisko i społeczeństwo, co spotkało się z dysaprobatą publiczności zgorszonej postacią głównej bohaterki, kobiety upadłej.  Preludium do I aktu to krótki, wstępny utwór cechujący się wyjątkową subtelnością i łagodnością. Aria Violetty z I aktu Ah, Force e lui, Sempre libera to melancholijna i bardzo wyrazista pieśń opowiadająca o decyzji Violetty – uwolnieniu się od przeszłości i rozpoczęciu nowego życia z Alfredem. Kameralność oraz nastrojowość uwydatniają romantyczność przedstawionej historii.

Charakterystyczne dla twórczości Siergieja Prokofiewa suity symfoniczne, tworzone były by uchronić muzykę sceniczną od zapomnienia. Popularność kompozytorowi zapewniły trzy suity z baletu Romeo i Julia, inspirowanego dramatem Shakespeare'a. Mimo zastosowania stosunkowo prostych środków, liryczność oraz plastyczność kompozycji idealnie oddają romantyczny i poetycki nastrój dzieła angielskiego poety.  Właściwa utworowi jest obecność odrębnych tematów dla każdej postaci, które z czasem ulegają przekształceniom.

Galeria zdjęć

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia

22 marca
Symfoniczna wiosna marzeń
30 marca
CZTERY PORY ROKU | Z Buenos Aires do Wenecji!