Subskrybuj newsletter

Bądź na bieżąco, zapisz się aby otrzymywać powiadomienia o zbliżających się wydarzeniach.

Strefa banerowa

2 października
Piątek , godzina: 19:00 Koncert z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki
miejsce: Sala Koncertowa CKK Jordanki
w ramach: PROGRAM - Viva Beethoven! - 250. rocznica urodzin kompozytora
wstęp:
Bilety: 40 zł - N, 30 zł - U, Voucher 20/21
foto

Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu Viva Beethoven! - 250. rocznica urodzin kompozytora.

Wystąpią:
Robert Łaguniak – skrzypce (nagroda Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej w 5. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. K. Lipińskiego)
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Dainius Pavilionis – dyrygent

W programie:
N. Paganini - I Koncert skrzypcowy D-dur op. 6
G. Rossini - Uwertura do opery Włoszka w Algierze
L. van Beethoven - VII Symfonia A-dur op. 92


 ---------------------------------------------------------

Niccolo Paganini był skrzypkiem – wirtuozem, ale także gitarzystą… Od wczesnego dzieciństwa koncertował na estradach Europy, zyskując miano cudownego dziecka. Jego talent nie uleciał wraz z wiekiem, przeciwnie, wzbogacony o ekwilibrystyczny warsztat techniczny, dawał oszałamiające efekty. Jego I Koncert skrzypcowy D-dur op. 6, o następującym układzie części: I – Allegro, II Adagio esspresivo, III – Rondo (granych bez przerwy) posiada tradycyjną, klasyczną formę, w ramach której mieści się szafarz środków wirtuozowskich m.in.: podwójne flażolety, gra na strunie G, brawurowe pasaże i pizzicata lewej ręki.

Oto co zanotował Karol Lipiński, wspominając pierwsze swoje spotkanie z Paganinim i jego występ, na którym zabrzmiał Koncert D-dur: „Grał go też niezrównanie. Z niesłychanych trudności, o pokonaniu których przed nim nie marzono, a które ja sam dotąd uważałem za nieprzezwyciężone, wywiązał się z bajeczną łatwością i swobodą. Włoska publiczność szalała burzą oklasków i ja szalałem z nią razem”.

Praca nad operą komiczną Włoszka w Algierze zajęła Gioacchino Rossiniemu niespełna miesiąc, a prapremiera utworu zakończyła się gigantycznym sukcesem. Wkrótce dzieło zaczęło gościć na wszystkich scenach włoskich i międzynarodowych. Kompozytor, pisząc to  dzieło „rozpętał prawdziwą nawałnicę”, którą zapowiada błyskotliwa uwertura. Rozpoczyna ją smyczkowe pizzicato, po którym jak w rasowej komedii z elementami zaskoczenia „wybucha” większa część orkiestry, a instrumenty dęte drewniane wiodą dialogi.

VII Symfonię A-dur op. 92 (1812) Ludwiga van Beethovena (1770-1827) Ryszard Wagner nazwał „apoteozą tańca”, „symfonią rytmu”. Inni nazywali ją: „dytyrambicznym pochodem Dionizosa” lub mówili o: „Mądrości Zaratustry, który na szczytach doskonałości opuszcza swe szałasy, aby oddać się ziemi i jej uciechom”. Rzeczywiście, elementem konstrukcyjnym tego utworu jest potęga rytmu i żywioł zmienności. Pierwiastek dionizyjski przenika całą kompozycję. Dźwięki mkną w tanecznym korowodzie, niosąc radość i spełnienie. Wszystkie cztery części Siódmej oparte zostały na odrębnych schematach rytmicznych; trójdzielnym w częściach pierwszej i trzeciej oraz parzystym w częściach drugiej i czwartej.

 

dr Aneta Derkowska - muzykolog

---------------------------------------------------------

 

Mecenas Główny

 

Dofinansowanie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

 

 

Mecenasi

      

     

 

 

 

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia

31 maja
Magiczny świat bajek
31 maja
Maj z Mozartem- Koncert III