Subskrybuj newsletter

Bądź na bieżąco, zapisz się aby otrzymywać powiadomienia o zbliżających się wydarzeniach.

11 września
Piątek , godzina: 19:00 Inauguracja 42. sezonu artystycznego
miejsce: Sala Koncertowa CKK Jordanki
w ramach: PROGRAM - Viva Beethoven! 250. rocznica urodzin kompozytora
wstęp:
Bilety: 40 zł - N, 30 zł - U, Voucher 20/21
foto
Mariusz Klimsiak
Mariusz Klimsiak

Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu Viva Beethoven! - 250. rocznica urodzin kompozytora.

Wystapią:
Mariusz Klimsiak  - fortepian
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Dainius Pavilionis (Litwa) - dyrygent

W programie:
L. van Beethoven - V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73 „Cesarski”
P. Czajkowski - IV Symfonia f-moll op. 36

 

--------------------------------------------------

Ludwig van  Beethoven był samotnikiem, podobnie jak Piotr Czajkowski. Obaj nie potrafili komunikować się ze światem za pośrednictwem słów. Woleli mówić za pomocą języka uniwersalnego – muzyki.

IV Symfonia f-moll op. 36 Piotra Czajkowskiego powstawała w bardzo trudnym dla kompozytora okresie, w czasie jego krótkotrwałego małżeństwa, które okazało się wielką porażką. Czajkowski wtedy bardzo cierpiał, próbował nawet popełnić samobójstwo. Wszystkie te traumatyczne przeżycia odcisnęły swe piętno na jego muzyce – na Czwartej Symfonii, określanej często mianem autobiograficznej. Kompozytor poświęcił ją swojej najlepszej przyjaciółce, a zarazem wieloletniej protektorce – Nadjeżdzie von Meck, z którą nigdy osobiście się nie spotkał, ale prowadził ożywioną korespondencję.  Wokół muzyki Czajkowskiego przez wiele lat toczyły się debaty, czy traktować ją jako kategorię programową i w tym duchu interpretować, czy też pozwolić, by muzyka jednego z najwybitniejszych rosyjskich kompozytorów żyła własnym, niezależnym życiem. Polemiki wokół programowości były uzasadnione  bowiem Czajkowski bardzo długo chował programy swoich kompozycji do szuflady i skrzętnie skrywał ich treść przed światem. Jednak 17 lutego 1827 roku napisał list do Nadjeżdy, w którym opisał treść Czwartej. Właśnie tę kompozytor lubił i cenił najbardziej i chyba dlatego jego własne słowa pozwalają zrozumieć ten utwór najlepiej, pomagają odkryć go na nowo.

V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73 zwany „Cesarskim” jest ostatnim dziełem Beethovena na fortepian i orkiestrę. Kompozytor tworząc tę kompozycję nawiązał do popularnej w jego czasach tradycji koncertów wojskowych. W tym arcydziele o symfonicznym charakterze fortepian wiedzie prym, a orkiestra  partneruje instrumentowi solowemu z iście symfonicznym rozmachem. Z kolei część II (Adagio un poco mosso)  świadczy o tym, że kategoria liryzmu nie była Beethovenowi obca.

 dr Aneta Derkowska - muzykolog


Mariusz Klimsiak - Laureat  III Konkursu Muzyki XX Wieku w Warszawie, Festiwalu Młodych Muzyków w Gdańsku, III Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz zdobywca Złotego Parnasa Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego w Sanoku. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie prof. Jerzego Sulikowskiego. Odbył studia podyplomowe u prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Kształcił się również na kursach muzycznych pod kierunkiem Ewy Pobłockiej, Nauma Starkmanna, Aleksjeja Orłowieckiego, Viery Nossiny oraz Dang Thai Sona.
Występował w wielu salach koncertowych w Polsce (m. in. w Filharmonii Narodowej, Krakowskiej, Wrocławskiej) i prezentował się podczas licznych festiwali muzycznych: Łańcuch IV (Warszawa), Forum Musicum (Wrocław), Forum Lutosławskiego (Warszawa), Festiwal Pianistyki Polskiej (Słupsk), Międzynarodowy Festiwal Bachowski (Świdnica). Koncertował również za granicą, m. in. we Włoszech (Florencja), Hiszpanii (Alicante) i USA (Seattle, San Francisco). Z orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody odbył tournée w Niemczech.
Zróżnicowany stylistycznie repertuar artysty zawiera zarówno utwory barokowe, jak i współcześnie powstające kompozycje. Wykonywał koncerty Bacha, Mozarta, Beethovena, Chopina, Liszta, Brahmsa, po klasykę XX wieku (III Koncert Rachmaninowa, III Koncert Prokofiewa, koncerty Stawińskiego, Szostakowicza, Lutosławskiego). Do jego repertuaru solowego zaliczają się oprócz kluczowych dzieł literatury fortepianowej (Sonata op. 106, op. 111 Beethovena, Sonata h-moll Liszta, Sonata h-moll Chopina, Sonata f-moll Brahmsa) również rzadziej grywane kompozycje (III Sonata Hindemitha, Sonata Berga).
Więcej na: www.mariuszklimsiak.com


--------------------------------------------------

Mecenas Główny

 

Dofinansowanie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

 

 

Mecenasi

      

     

 


Galeria zdjęć

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia

15 sierpnia
Polska muzyka filmowa
22 sierpnia
Uwertury i makarony