Subskrybuj newsletter

Bądź na bieżąco, zapisz się aby otrzymywać powiadomienia o zbliżających się wydarzeniach.

Strefa banerowa

16 grudnia
Środa , godzina: 19:00 Beethoven. W twórczym szale # 2 - koncert kameralny
miejsce: Sala Kameralna CKK Jordanki
w ramach: PROGRAM - Viva Beethoven! - 250. rocznica urodzin kompozytora
wstęp: zamów bilety
foto

Wystąpią:
Marcin Zdunik - wiolonczela
Aleksander Dębicz – fortepian

 

W programie:
Muzyka przyszłości
L. van Beethoven - Sonata A-dur op. 69
L. van Beethoven - Sonata D-dur op. 102 nr 2
***
Improwizacje duetowe w oparciu o materiał dziewięciu symfonii Beethovena

 

 ______________________________

Ludwig van Beethoven również w zakresie twórczości sonatowej na wiolonczelę i fortepian przecierał nowe szlaki i był dla przyszłych pokoleń kompozytorów punktem  odniesienia.

Ukończenie Sonaty wiolonczelowej A-dur op. 69 nr 3 na wiolonczelę i fortepian przypadł na moment rozkwitu twórczej płodności Beethovena. Kompozycja, ukończona w 1808 roku (podobnie jak V i VI Symfonia), została zadedykowana przyjacielowi kompozytora – baronowi Ignazowi Freiherrowi von Gleichensteinowi – wiolonczeliście-amatorowi. Utwór sygnowany słowami:  „Inter Lacrimas et Luctum” („Pośród łez i smutku”) porusza najczulsze struny duszy słuchacza liryzmem i melancholią. Intelektualno-uczuciowy dialog obu instrumentów przybiera najrozmaitsze „szaty brzmieniowe”, uderzając raz w tony liryczno-refleksyjne, a innym razem w tony żywiołowe i energetyczne. Część druga – Adagio cantabile, o wybitnie pieśniowym charakterze, stanowi zapowiedź muzycznego romantyzmu. Beethoven doskonale wiedział, że smutek i łzy są wpisane w ludzką kondycję. Ale zdawał sobie również sprawę z tego, że człowiek potrafi być silny, a przezwyciężając własne słabości, powstać „jak fenix z popiołów”, by wciąż na nowo mierzyć się ze  światem.

W dojrzałych sonatach z opusu 102 muzykolodzy upatrują początku trzeciego okresu twórczości Beethovena, naznaczonego eksperymentami brzmieniowymi i formalnymi. Tutaj żywioł ekspresji i twórczy indywidualizm przezwycięża klasyczne okowy formalne, a wzmożone zainteresowanie polifonią – w finale Sonaty D-dur op. 102 nr 2 pojawia się fuga – towarzyszyć już będzie mistrzowi do końca drogi twórczej.

dr Aneta Derkowska - muzykolog

______________________________

Mecenas Główny

 

Dofinansowanie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

 

 

Mecenasi

      

     

 

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia

31 maja
Magiczny świat bajek
31 maja
Maj z Mozartem- Koncert III