18 grudnia
Piątek , godzina: 19:00 O, radości, iskro bogów!
foto
Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu Viva Beethoven! - 250. rocznica urodzin kompozytora.

UWAGA!

Szanowni Państwo, Drodzy Melomani,
w związku z wprowadzeniem na terenie całego kraju następnych obostrzeń związanych z epidemią 
koncert nie będzie mógł odbyć się z udziałem publiczności.

Szczegółowe informacje: http://www.tos.art.pl/pl/static_32_489_KOMUNIKAT___Aktualne_informacje.html

Zapraszamy na koncert w formule ONLINE 
który będzie transmitowany 18 grudnia o godz. 19:00 na naszym kanale Youtube.
Koncert bedzie dostępny na naszym kanale do końca czerwca 2021 r.

Serdecznie zapraszamy na spotkanie wprowadzające do koncertu wieńczącego projekt 
Viva Beethoven! 250. rocznica urodzin kompozytora pt. "O, radości, iskro bogów", którego premiera odbędzie się
na kanale YouTube Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.
Spotkanie poprowadzi redaktor Programu II Polskiego Radia – Andrzej Sułek.
Podczas wydarzenia przybliżona zostanie historia i okoliczności powstawania IX Symfonii d-moll op. 125 L. van Beethovena.
Ważnym elementem wykładu będzie możliwość posłuchania fragmentów muzycznych omawianych przez wykładowcę.
Dzięki temu uczestnik spotkania podczas koncertu słuchać będzie dzieła z większą świadomością.
Nagranie dostępne będzie do końca czerwca 2021 r.
Link do spotkania:
https://youtu.be/W9a-Qn_21d0
 

Wystąpią:
Olga Pasiecznik – sopran
Anna Lubańska – mezzosopran
Rafał Bartmiński – tenor
Robert Gierlach– bas
Chór Opery Nova w Bydgoszczy
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Dainius Pavilionis (Litwa) - dyrygent
Andrzej Sułek - prowadzenie, spotkanie wprowadzające

W programie:
L. van Beethoven - IX Symfonia d-moll op. 125

---------------------------------------------------

„Beethoven zmienił znaczenie muzyki, łamał zasady, konwencje (…), a także nerwy wielu tych, którzy z nim pracowali” – mówiła o kompozytorze Agnieszka Holland. Ostatni z klasyków wiedeńskich całe życie marzył, by napisać świetną operę. Ale się nie udało, jedyna opera jego autorstwa – Fidelio to nieudane „sztuczydło” reprezentujące gatunek Rettungsoper czyli operę grozy i szczęśliwego zakończenia, utwór pełen dramaturgicznych luk świadczących o braku operowej wyobraźni dźwiękowej Beethovena. Czyżby IX Symfonia miała wypełnić operową pustkę, którą jej twórca odczuwał przez całe życie?

            IX Symfonia stanowi syntezę całej twórczości Beethovena. W czasie gdy ją tworzył odizolował się od świata, chcąc na papierze nutowym zawrzeć sumę swych kompozytorskich doświadczeń. Prawdopodobnie ostatni z klasyków wiedeńskich nie zdawał sobie w pełni sprawy z przełomu jaki dokonuje zmieniając formalny i ideowy kształt symfonii. Jak pisał Bohdan Pociej: „Symfonia stawała się rodzajem misterium konkretyzującym w symfonicznej formie idee oświeceniowo-humanistyczne, znamienne i dla wieku romantyzmu. Wolność – równość – braterstwo (ideały rewolucyjnej utopii); ludzkość złączona węzłami przyjaźni, miliony objęte serdecznym uściskiem. Powszechna szczęśliwość – wzniosła euforia – radość (w głębokim chrześcijańskim znaczeniu tego słowa) spełniona w finale symfonicznego dramatu, jako niebiański cel drogi wiodącej od ziemskich zmagań, dramaturgii czynu w I części, poprzez dynamiczno-uderzeniowy pęd Scherza, mistyczno-uczuciową kontemplacyjność Adagia (…)”.

            Wszystkie te ideały zdołały się muzycznie uprawomocnić finale, w Odzie Schillera, która stała się literacką inspiracją dla ostatniej części dzieła. W jej finale pojawia się fuga – jak mawiał Glenn Gould – „muzyka ostatecznego pojednania”. Muzyka, która mknie niczym perpetuum mobile niosąc radość i nadzieję.

dr Aneta Derkowska - muzykolog 



Zobacz inne zbliżające się wydarzenia

26 lutego
Chopin i Dvorak
06 marca
Tańcz i kochaj w rytmie Dolce VitaM