Subskrybuj newsletter

Bądź na bieżąco, zapisz się aby otrzymywać powiadomienia o zbliżających się wydarzeniach.

5 lutego
Piątek , godzina: 19:00 Viva Mozart!
miejsce: Sala Koncertowa CKK Jordanki
wstęp:
foto

Wystąpią:
Andrii Dorofeiev (Ukraina) – fortepian
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Dainius Pavilionis (Litwa) – dyrygent
Agata Zając – asystentka dyrygenta

 

W programie:
W. A. Mozart - Uwertura do opery Czarodziejski flet KV 620
W. A. Mozart - XXI Koncert fortepianowy C-dur KV 467 
W. A. Mozart - Symfonia nr 41 Jowiszowa C-dur, KV 551

 

Pewien młodzieniec zapytał Mozarta, jak skomponować symfonię. Kompozytor odparł, że jest jeszcze zbyt młody i poradził mu zacząć od ballad. – Ale pan komponował symfonię mając 10 lat! – zaprotestował młodzieniec. – To prawda, lecz ja nikogo nie pytałem, jak to się robi – odparł Mozart.

Lekkość z jaką potrafił komponować Wolfgang Amadeusz Mozart (1756 – 1791) pozwoliła mu na napisanie uwertury do opery Czarodziejski flet na kilka dni przed jej premierą. Jest ona jedną z tych, które znajdują się w repertuarach koncertów symfonicznych jako samodzielne i efektowne utwory. Opera Czarodziejski flet zdobyła sobie z miejsca ogromne powodzenie. Nic dziwnego – już w samej uwerturze geniusz Mozarta sięga szczytów kompozytorskiego mistrzostwa. Rozwijająca się faktura polifoniczna o lekkim i prostym charakterze sprawia wrażenie beztroskich psot, jednocześnie zachowując elegancję i przejrzystość formy.

XXI Koncert fortepianowy C-dur KV 467 napisany w 1785 roku należy do największych osiągnięć kompozytora ze względu na partię instrumentu solowego. Koncert rozpoczyna się cicho i spokojnie, jednak wprowadzenie I tematu decyduje o charakterze I części i wskazuje na wyraźny związek z tzw. koncertami wojskowymi. Po marszowych rytmach następuje Andante, które jest jakby „pełna spokojnej zadumy pieśń o dawno przezwyciężonym bólu”. III część to rondo o lekkim i tanecznym charakterze, gdzie muzyka pełna jest mozartowskiego humoru, a piękne tematu powierzone są instrumentom dętym drewnianym.

Pod koniec XIX wieku Johannes Brahms pisał: „Jestem w stanie zrozumieć, że pierwsza symfonia Beethovena wywarła na odbiorcach ogromne wrażenie. Ale trzy ostatnie symfonie Mozarta są znacznie ważniejsze.”

Ostatnią spośród 41 symfonii Wolfganga Amadeusza Mozarta jest tzw. Symfonia Jowiszowa C-dur KV 551. Z pośród Tryptyku posiada ona najmniej indywidualne rysy w porównaniu z poprzedzającymi ją symfoniami – Es-dur KV 543 i g-moll KV 550. Jest ona jednak najlepszym przykładem architektury formalnej i proporcji, które określa się jako klasyczne. Przez muzykologów uznawana jest ona za zwieńczenie XVIII-wiecznej muzyki orkiestrowej oraz wcielenie paradygmatu klasycznej formy symfonicznej: z czteroczęściowym podziałem (pierwsza i ostatnia w szybkim tempie, druga wolniejsza, trzecia w umiarkowanym tempie), cechującej się klarownością i równowagą.

 

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca
„Dyrygent – rezydent”.

 Zainicjowany przez Instytut Muzyki i Tańca program „Dyrygent – rezydent” ma na celu prezentację i promocję młodych polskich dyrygentów oraz umożliwienie im debiutu i nabywania praktyki wykonawczej w kontakcie z zawodowym zespołem orkiestrowym. Dyrygentem - rezydentem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej w sezonie 2020/2021 jest Agata Zając.


Wydarzenie zostanie zrealizowane zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi. Koncert bez przerwy.

Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW 
TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19
oraz wypełnienie oświadczenia,
które należy przekazać obsłudze wraz z biletem w dniu koncertu - szczegóły: https://bit.ly/3fbLnVb

 

Mecenas Główny

Mecenas Strategiczny Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej w 2020 r.

 

 Mecenas Kultury - Główny Sponsor




Agata Zając (ur. w 1995 roku w Poznaniu) jest dyrygentem symfonicznym i operowym. W 2015 roku rozpoczęła studia na kierunku dyrygentura symfoniczna w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Marcina Sompolińskiego, które ukończyła w lipcu 2020 roku z tytułem magistra.
    Swoje pierwsze kroki w muzyce stawiała jako skrzypaczka w poznańskich szkołach muzycznych. Aktywność dyrygencką rozpoczęła już na początku studiów i do dziś obejmuje ona różne obszary muzyki klasycznej w Polsce i za granicą. Od kwietnia 2018 roku, jako asystent dyrygenta w Warszawskiej Operze Kameralnej, pracowała przy produkcji trzech premier, w tym podczas rekonstrukcji historycznego wykonania Halki Stanisława Moniuszki w wersji wileńskiej na oryginalnych instrumentach z epoki, które zostało zarejestrowane i wyemitowane przez TVP Kultura w 2019 roku.
    W obszarze jej zainteresowań znajduje się również propagowanie muzyki polskiej. W październiku 2017 roku była pomysłodawcą, współorganizatorem oraz dyrygentem koncertu symfonicznego w poznańskiej Akademii Muzycznej pt. „Polskie arcydzieła symfoniczne” zainspirowanego obchodami 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.
    W przeciągu ostatnich dwóch lat uczestniczyła w sześciu międzynarodowych kursach dyrygenckich pod okiem pedagogów takich jak Peter Eötvös, Marin Alsop, Gregory Vajda, Michalis Economou oraz Charles Olivieri-Munroe. Podczas Malta International Conducting Masterclass & Competition w sierpniu 2018 roku otrzymała nagrodę specjalną oraz została asystentką greckiego dyrygenta Michalisa Economou. Dzięki temu wyróżnieniu miała okazję pracować z Malta Philharmonic Orchestra oraz Greek Radio Symphony Orchestra, a także solistami takimi jak Guy Braustein czy Alessandro Carbonare. Na przełomie grudnia i stycznia 2019/20, jako asystent dyrygenta, odbyła noworoczną trasę koncertową po Chinach z Athens Philharmonia Orchestra, gdzie miała okazję zadyrygować jednym z jedenastu odbytych tam koncertów. Do innych zespołów z jakimi miała okazję do tej pory współpracować należą również Filharmonia Opolska, Filharmonia Dolnośląska, Orkiestra Collegium F oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Poznaniu.
    Jest finalistką przesłuchań na stanowisko asystenta dyrygenta m. in. w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W 2018 roku była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Wielkopolskiego.


Galeria zdjęć

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia

17 stycznia
CZAS DLA NAS | Zimowy koncert Pana Saxa
29 stycznia
Tańce symfoniczne