Subskrybuj newsletter

Bądź na bieżąco, zapisz się aby otrzymywać powiadomienia o zbliżających się wydarzeniach.

30 października
Piątek , godzina: 19:00 Pamięci tych, co odeszli
w ramach: Musica sacra
foto
Adam Banaszak
Adam Banaszak

 

Koncert upamiętniający zmarłych Członków Społeczności Akademickiej UMK


Wystąpią:
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Adam Banaszak - dyrygent

W programie:
J.S. Bach - Aria na strunie G
J. Haydn - Symfonia nr 44 e-moll Żałobna
J. Haydn - Symfonia nr 45 fis-moll Pożegnalna

      Klasycyzm to w dziejach ludzkiej myśli okres oświecenia, encyklopedystów i naiwnego, chociaż zapewne pełnego dobrych intencji racjonalizmu. W historii cywilizacji to zapowiedź industrializacji. W historii społeczeństw to czasy emancypacji mieszczaństwa i dojrzewania koncepcji wolności, równości i braterstwa, której smutną pointą była masakra Rewolucji Francuskiej.
      Pierwszorzędnym zadaniem sztuki tej epoki było opisanie perfekcyjności świata. Człowiek miał być przedstawiany jako istota idealna, a całe społeczeństwo jako perfekcyjna wspólnota. W związku z tym, muzyka w epoce klasycyzmu miała być jasna, przejrzysta i znakomita oraz przede wszystkim miała ona służyć ludziom.
      W procesie kształtowania się ostatecznej formy symfonii, która przeszła do historii kultury światowej pod mianem klasycznej, niepośrednią rolę odegrał pierwszy z trzech Wielkich Klasyków Wiedeńskich, żyjących na przełomie osiemnastego i dziewiętnastego wieku, najstarszy z nich Joseph Haydn (1732 – 1809).
      Dzieła Haydna odbiegały w sposób zasadniczy od ówczesnej masowej twórczości w tej dziedzinie. Dowodzić tego może zarówno fakt utrzymywania się ich do dzisiaj w koncertowym repertuarze, jak również i to, że ten właśnie kompozytor utorował drogę dwóm wielkim swoim następcom – Mozartowi i Beethovenowi.
      Symfonie Haydna wykazują ogromną różnorodność stylistyczną. Pisane na zamówienie „symfonie paryskie” to już okres pełnego rozkwitu swojego talentu i kompozytorskiego warsztatu.
      Jeden z osiemnastowiecznym poetów wiedeńskich – Schubart – w „Estetyce muzyki” nazwał Haydna wielkim mistrzem muzyki i pisał o nim: „…jego symfonie słusznie cieszą się w świecie powszechnym uznaniem, gdyż są napisane we właściwym tego rodzajowi kompozycji stylu, łatwo dają się wykonać i tryskają ogniem i zupełnie oryginalnym dowcipem. Przez swe dzieła fortepianowe jest Haydn ulubieńcem wszystkich znawców. Nie tylko są one napisane gruntownie i z uwzględnieniem instrumentu, ale nade wszystko odznaczają się nieporównywalnym wdziękiem melodyjnych zwrotów. Jego adagia, larga, andante, ronda i wariacje zdają się być natchnieniami samej bogini Harmonii. Mało chyba dotąd w Niemczech napisano utworów, które by tak, jak te, były zarówno nauczającymi dla grającego, jak przyjemnymi dla słuchacza. Geniusz oddaje hołd, a publiczność z zachwyceniem lubuje się jego tonami.”
      Mając takie dowody uznania i uwielbienia mógł sobie Haydn pozwolić na swobodę twórczą i realizowanie własnych koncepcji artystycznych. Okazały się zresztą one tak istotne dla rozwoju muzyki, że właśnie dzięki „symfoniom paryskim” Haydn nazwany został później „ojcem muzyki symfonicznej”.

 

Adam Banaszak należy on do grona najaktywniejszych dyrygentów młodego pokolenia. Specjalizuje się w muzyce operowej, operetkowej, wokalno-instrumentalnej oraz prowadzeniu spektakli baletowych. Na stałe związany jest z Operą Wrocławską, prowadził także spektakle w Operze Krakowskiej, Operze Śląskiej w Bytomiu, Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Dyrygował takimi przedstawieniami jak m.in.: Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego,Faust Ch. Gounoda, Madame Butterfly G. Pucciniego, Rycerskość wieśniacza Mascagniego, Pajace R. Leoncavalla, Halka St. Moniuszki, Traviata G. Verdiego, Carmen G. Bizeta,Kandyd L. Bernsteina, Zemsta nietoperza J. Straussa, Księżniczka czardasza I. Kalmana,. Dokonał prawykonań oper Pawła Mykietyna (Czarodziejska góra) oraz Zygmunta Krauze (Yemaya-Królowa Mórz). Występował na festiwalach: Warszawska Jesień i Sacrum Profanum. Prowadził koncerty repertuarowe filharmonii m.in. w: Bydgoszczy, Częstochowie, Jeleniej Górze, Kaliszu, Koszalinie, Łodzi, Opolu, Płocku, Poznaniu, Szczecinie, Wałbrzychu, Zamościu. Koncertował z Orkiestrą Sinfonia Iuventus, nagrywał z Orkiestrą Polskiego Radia i z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.  Jego spektakle i koncerty transmitowało i retransmitowało radio i telewizja (TVP Kultura, TVP Polonia, Drugi Program Telewizji Polskiej, Drugi Program Polskiego Radia, Rundfunk Berlin Brandenburg i in.).  Uzyskał tytuł doktora sztuki w dyscyplinie dyrygentura, jest wykładowcą Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

 

Wydarzenie zostanie zrealizowane zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi. Koncert bez przerwy.

Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW
TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19
oraz wypełnienie oświadczenia,
które należy przekazać obsłudze wraz z biletem w dniu koncertu - szczegóły: https://bit.ly/3fbLnVb

 

Mecenas Główny

 

Mecenas Strategiczny Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej w 2020 r.

 

 

 Mecenas Kultury - Główny Sponsor



 



Galeria zdjęć

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia

07 listopada
Gdzie dwóch, trzech lub czterech się spotyka - koncert kameralny
11 listopada
Chopin na Święto Niepodległości