Jesienna Maestria #1

Koncert
Data
Miejsce
Sala Koncertowa CKK Jordanki
Wstęp
60 zł - N, 45 zł - U

Wystąpią:

  • Roksana Kwaśnikowska - skrzypce
  • Toruńska Orkiestra Symfoniczna
  • Anna Sułkowska-Migoń - dyrygent

W programie:

  • P. Czajkowski - Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 (35')

    przerwa (15')

  • F. Mendelssohn-Bartholdy - III Symfonia a-moll op. 56 "Szkocka" (38')

 

Omówienie

19 września udamy się do świata muzyki romantycznej. Tego wieczoru Toruńska Orkiestra Symfoniczna wystąpi pod batutą Anny Sułkowskiej-Migoń, jednej z najbardziej utalentowanych i rozpoznawalnych dyrygentek młodego pokolenia. Towarzyszyć jej będzie wybitna polska skrzypaczka – Roksana Kwaśnikowska.

Usłyszymy dwa arcydzieła: Koncert skrzypcowy D-dur op. 33 Piotra Czajkowskiego oraz III Symfonię a-moll op. 56 Feliksa Mendelssohna, zwaną „Szkocką”.

Koncert skrzypcowy Czajkowskiego, uznawany jest za jedno z najsłynniejszych dzieł tego gatunku. To utwór niezwykle emocjonalny i technicznie wymagający, będący jednym z filarów literatury koncertowej. Początkowo dedykowany Leopoldowi Auerowi, który uznał go za „nie do zagrania” i odmówił wykonania, został ostatecznie prapremierowo zagrany przez Adolfa Brodsky’ego w Wiedniu 4 grudnia 1881 roku pod batutą Hansa Richtera. Dzieło, pełne dramatyzmu i liryzmu, stanowi wyjątkową okazję do ukazania wirtuozerii solistki Roksany Kwaśnikowskiej.

III Symfonia Mendelssohna to dzieło nasycone melancholią i tęsknotą, które kompozytor stworzył pod wpływem swoich podróży do Szkocji. Symfonia, znana również jako „Szkocka”, łączy klasyczną formę z romantyczną atmosferą, pełną poetyckich obrazów i nastrojowych motywów. Feliks Mendelssohn rozpoczął pracę nad Symfonią nr 3 podczas Grand Tour po Wielkiej Brytanii z przyjacielem Karlem Klingemannem w 1829 roku. W lipcu tego roku odwiedził ruiny kaplicy na terenie Pałacu Holyrood w Edynburgu, co zainspirowało go do zapisania pierwszych uderzeń głównego motywu. Prace zostały porzucone na wiele lat, ostatecznie dzieło doczekało się ukończenia dopiero w Berlinie 20 stycznia 1842 roku. 

Anna Sułkowska-Migoń

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie (dyrygentura symfoniczna i chóralna) oraz studiów instrumentalnych (altówka) na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. 

W 2022 roku zwyciężyła w konkursie La Maestra w Paryżu, a jej kariera nabrała tempa dzięki takim wyróżnieniom jak: Neeme Järvi Prize (Gstaad Conducting Academy 2023), Taki Alsop Fellowship, Paszport „Polityki”, tytuł „Odkrycie Roku” w ramach Koryfeuszy Muzyki Polskiej oraz nagroda Młody Promotor Polski. Krytycy muzyczni podkreślają jej wyrazisty styl, muzyczną wrażliwość i błyskotliwą charyzmę sceniczną. „Jej nazwisko warto zapamiętać” – pisał kanadyjski Le Devoir, a Le Monde porównywał jej energię do Mirgi Gražinytė-Tyly.

Dyrygentka współpracuje z czołowymi orkiestrami w Europie i USA, w tym z Philadelphia Orchestra, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Orquesta de la Comunitat Valenciana, Dresdner Philharmonie, Orchestre de Chambre de Paris czy NOSPR. Posiada również doświadczenie jako dyrygent rezydent oraz uczestniczka kursów mistrzowskich prowadzonych przez uznanych pedagogów, m.in. Marin Alsop, Jaapa van Zwedena, Mirgę Gražinytė-Tylę i Johanna Schlaefliego.

Roksana Kwaśnikowska

Solistka, kameralistka, pedagog. W 2018 roku ukończyła z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie swojego mistrza, legendarnego skrzypka prof. Jana Staniendy, otrzymując medal Magna Cum Laude. W 2023 roku otrzymała tytuł doktora sztuki, a także zdobyła prestiżową nagrodę przemysłu fonograficznego „Fryderyk” w kategorii Album Solowy za płytę Rode. 24 Caprices for Solo Violin (DUX). Jest asystentką w klasie skrzypiec w macierzystej uczelni. Od listopada 2024 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Wieczory w Arsenale” im. Jana Staniendy we Wrocławiu.

Wielokrotnie nagradzana w prestiżowych konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in. w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Tibora Vargi w Sion, I Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Międzynarodowym Konkursie im. Ludwiga van Beethovena w Hradcu, Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej oraz Międzynarodowym Konkursie na Skrzypce Solo im. Tadeusza Wrońskiego w Warszawie. Doceniana jako solistka podczas licznych koncertów w Europie (Francja, Estonia, Włochy, Czechy, Niemcy, Szwajcaria, Austria), Azji (Chiny, Korea Południowa, Japonia) i Ameryce Północnej. Dwukrotnie występowała w jednej z najsłynniejszych sal koncertowych świata – nowojorskiej Carnegie Hall. Grała z towarzyszeniem m.in. Orkiestry Filharmonii Narodowej, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestry Filharmonii Lwowskiej, Orkiestry Symfonicznej im. Leoša Janačka w Ostrawie, Orkiestry NFM Filharmonii Wrocławskiej oraz wielu innych.

Oprócz kariery solowej jest bardzo oddana kameralistyce. Współpracuje ze znakomitymi muzykami, tworząc różnorodne zespoły. Od 2019 roku pełni rolę prymariuszki w Lutosławski Quartet. Jest również członkinią Chopin Piano Quintet, Chromatophonic Trio oraz Tansman Trio. Roksana Kwaśnikowska gra na skrzypcach Johanna Augustina Wagnera z 2009 roku.