INAUGURACJA SEZONU ARTYSTYCZNEGO

Koncert
Data
Miejsce
Sala Koncertowa CKK Jordanki
Wstęp
70 zł - N, 50 zł - U

Wystąpią:

  • Viet Trung Nguyen (Wietnam/Polska) - fortepian
  • Toruńska Orkiestra Symfoniczna
  • Dainius Pavilionis (Litwa) - dyrygent
     
  • Urszula Urzędowska - prowadzenie

W programie:

  • M. de Falla - II Suita z baletu Trójgraniasty kapelusz (12')
  • M. Ravel - Bolero (13')
  • A. Marquez - Danzon no. 2 (10')

    przerwa (15')

  • M. Cynk - Planetoida Iwanowska (6')
  • F. Chopin - I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 (39')

 

Na pożegnanie lata zabrzmią trzy utwory inspirowane hiszpańską oraz latynoamerykańską ludowością i folklorem: II Suita z baletu Trójgraniasty kapelusz Manuela de Falli, Boléro Maurice’a Ravela oraz Danzon no. 2 Arturo Márqueza. 

Balet Trójgraniasty (Trójkątny) Kapelusz uznawany jest za największe osiągnięcie hiszpańskiego kompozytora Manuela de Falli. Jego prapremiera odbyła się w 1909 roku w Londynie, gdzie wystawiony został przez Balety Rosyjskie S. Diagilewa, z choreografią ułożoną przez L. Miasina, scenografią P. Picassa oraz pod dyrekcją E. Ansermeta. Przez publiczność został przyjęty z ogromnym entuzjazmem. Utwór i fabuła baletu zostały zainspirowane andaluzyjskim folklorem. Tytułowy trójgraniasty kapelusz to tradycyjne nakrycie głowy noszone przez hiszpańskich corregidores, czyli burmistrzów.  

Muzyczna konstrukcja Boléro jest oparta na rytmie tańca ludowego o tej samej nazwie, pochodzącego z XVIII-wiecznej Hiszpanii. Skomponowany jest na zasadzie stopniowego, zwiększającego dynamikę utworu przetwarzania głównego tematu, który jest grany przez różne instrumenty. Boléro dziś zaliczane do kanonu muzyki, przez swoją prostą i niespotykaną w tamtym czasie konstrukcję, początkowo spotkało się z dużą krytyką, a jego premiera odbyła się w atmosferze gwizdów i protestów ze strony publiczności. 

Danzón no. 2 Arturo Márqueza, to także utwór, który został zainspirowany ludowym tańcem.  Danzón to taniec wywodzący się Kuby, ale stanowiący również ważny element folkloru meksykańskiego. Jest to romantyczny i elegancki taniec w rytmie 2/4, podczas którego pary wykonują płynne, powolne ruchy, przerywane przez pauzy, w trackie których na instrumentach wykonywane są wirtuozowskie partie solowe.  

To jednak nie koniec naszej muzycznej podróży tego wieczoru. W drugiej części koncertu wrócimy na polski grunt. Nasze serca rozgrzeje muzyka Fryderyka Chopina. Koncert fortepianowy e-moll op. 11 zagra goszczący w Toruniu wietnamski pianista Việt Trung Nguyễnm, uczestnik XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, który już w październiku rozpocznie się w Warszawie. Będzie to więc także okazja, aby przenieść się choć na chwilę myślami do czekających na nas w tym czasie muzycznych wrażeń. 

Koncert fortepianowy e-moll op. 11, zadedykowany francuskiemu pianiście Friedrichowi Kalkbrennerowi, swoją premierę miał w 1830 roku w Warszawie, a następnie został zaprezentowany w Paryżu w roku 1832. Przyjęty został z ogromnym entuzjazmem publiczności, a w jego recenzjach pisano o geniuszu kompozytora.

Utwór swoją kompozycją nawiązuje do stylu brillant, dla którego charakterystyczne są rozbudowane partie wirtuozowskie, przeplatające się z fragmentami o charakterze śpiewnym i ornamentalnym. 

Koncert składa się z trzech części: Allegro maestoso, Romance (Larghetto) oraz Rondo (Vivace). Pierwsza i trzecia część utworu wyróżniają się niezwykłą mocą i dynamiką. Pomiędzy nie subtelnie wkrada się część druga, urzekająca nas swoim spokojnym i melancholijnym nastrojem. Wiadomo, że muzą Chopina była w tym czasie Konstancja Gładkowska, pierwsza miłość kompozytora, która zainspirowała Larghetto Koncertu f-moll op. 21, być może i tę część w późniejszym z koncertów zawdzięczamy jej wpływowi. 

Rada Miasta Torunia ustanowiła rok 2025 Rokiem Ludzi Nauki z Kujaw i Pomorza z okazji 120. rocznicy urodzin Wilhelminy Iwanowskiej, pochodzącej z Torunia, zasłużonej polskiej astronomki. Z tej okazji podczas naszego koncertu będzie miała miejsce prapremiera utworu Planetoida Iwanowska, skomponowanego przez Magdalenę Cynk na cześć badaczki. Jak mówi sama kompozytorka, w kompozycji odnaleźć można zarówno kosmiczny ruch i puls Wszechświata, jak i refleksyjność pracy naukowej. To muzyczny hołd dla uczonej, ale też dla całego Torunia – miasta, które od wieków łączy naukę ze sztuką.

 

Việt Trung Nguyễn

Urodził się 30 września 1996 r. w Ha Noi (Wietnam). Jest laureatem licznych konkursów pianistycznych. Zdobył m.in. I nagrodę na XVII Ogólnopolskim Festiwalu Pianistycznym ,,Chopinowskie Interpretacje Młodych’’ w Koninie-Żychlinie (2021), V nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2020) oraz Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Wietnamie (2019). Brał także udział w XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina. 

Występował w wielu zakątkach świata. Towarzyszyły mu m.in. Wietnamska Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Symfoniczna Hanoi, Orkiestra Polskiego Radia, Orkiestra Filharmonii Narodowej oraz Orkiestra Filharmonii Lubelskiej. Jako muzyk kameralny współpracował m.in z Ulysses Quartet, Arod Quartet oraz Arso Quintet.

Ukończył studia pod kierunkiem prof. Katarzyny Popowej-Zydroń w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Obecnie kontynuuje studia doktoranckie pod kierunkiem prof. Kevina Kennera w Frost School of Music w Miami.