Różne oblicza Europy Środkowo-Wschodniej

Koncert kameralny
Nova Muzyka i Architektura
Data
Miejsce
Sala Kameralna CKK Jordanki
Wstęp
40 zł

Zespół Quintessence:

  • Seweryn Zapłatyński – flet
  • Piotr Lis – obój
  • Grzegorz Wołczański – klarnet
  • Marcin Orliński – fagot
  • Daniel Otero Carneiro – waltornia
     
  • Karol Furtak - prowadzenie

Program:

  • F. Farkas – Tańce węgierskie z XVII wieku 
  • D. Lipatti – 6 Sonatas of Scarlatti
  • G. Ligeti – 6 Bagateli na kwintet dęty
  • W. Kilar – Kwintet na instrumenty dęte

 

Ten wyjątkowy koncert, podczas którego zabrzmią wyłącznie instrumenty dęte, pozwoli nie tylko docenić ich barwę, lecz także doświadczyć bogatej kultury muzycznej Polski, Węgier i Rumunii.

Publiczność będzie miała okazję wysłuchać utworów uznanych kompozytorów Europy Środkowo-Wschodniej. Zaprezentuje je zespół Quintessence, w którego skład wchodzą absolwenci prestiżowych uczelni muzycznych, m.in. Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Conservatorio Superior de Vigo, Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie oraz Brass Academy w Alicante. 

Koncert otworzą Tańce Węgierskie, ale nie te najsłynniejsze – Johannesa Brahmsa, lecz w stylu siedemnastowiecznym Ferenca Farkasa, współczesnego, węgierskiego kompozytora. W swojej twórczości chętnie czerpał z folkloru i tradycji. Farkas był miłośnikiem prostoty w odbiorze – tworząc muzykę, unikał skomplikowanych form. Zależało mu na tym, by jego twórczość była przystępna i zrozumiała. W jego Tańcach węgierskich z XVII wieku słychać nawiązania do renesansu i stylu dworskiego.

W programie znalazł się również utwór 6 Bagateli na kwintet dęty. Jego autor, György Sándor Ligeti, węgierski kompozytor żydowskiego pochodzenia urodził się w 1923 roku na terenie ówczesnej Rumunii. W wieku 30 lat opracował sześć części utworu fortepianowego Musica riceratta na flet, obój, klarnet, róg i fagot – w ten sposób powstało 6 Bagateli na kwintet dęty

Kompozytor nawiązuje w utworze do twórczości Bartóka, jego tradycji wolnych ustępów, stylizacji tanecznych, bałkańskich rytmów, a także cytuje figurę z III części Muzyki na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę. Utwór niewątpliwie zaskakuje i zapada w pamięć dzięki swojej żywiołowości.

Co ciekawe, inne kompozycje Ligetiego wykorzystano w filmie Odyseja Kosmiczna Stanleya Kubricka.

W repertuarze pojawi się również Dinu Lipatti, rumuński kompozytor, nazywany „księciem fortepianu”. Kompozytor zmarł przedwcześnie, w 1950 roku, w wieku zaledwie 33 lat – chorował na nowotwór układu chłonnego, ziarnicę złośliwą. Pozostawił po sobie kilka płyt m.in. z muzyką Chopina. Mówi się, że przekraczał granice własnej epoki, a jego interpretacje utworów fortepianowych stanowią inspiracje dla kolejnych pokoleń. 

W CKK Jordanki wysłuchamy utworu 6 Sonatas of Scarlatti. Domenico Giuseppe Scarlatti był kompozytorem epoki baroku. D. Lipatti przepisał dzieło na kwartet instrumentów dętych. Połączenie barokowej muzyki poważnej z wyjątkowym brzmieniem aerofonów tworzy zaskakującą i jedyną w swoim rodzaju teksturę dźwięku. 

Polskim akcentem podczas koncertu będzie muzyka Wojciecha Kilara, pianisty i kompozytora muzyki poważnej, filmowej i religijnej. W jego utworach usłyszeć można wszechstronność i błyskotliwość w doborze dźwięków. Napisał muzykę do ponad 130 filmów i odebrał wiele nagród i orderów. W CKK Jordanki zabrzmi jego Kwintet na instrumenty dęte. Muzyka kameralna stanowiła raczej margines działalności kompozytora. Kwintet na instrumenty dęte napisał w wieku zaledwie 20 lat. Stylem utwór nawiązuje do neoklasycyzmu, a sama melodia i harmonia są pełne elementów ludowych.

Różne oblicza Europy Środkowo–Wschodniej to koncert celebrujący przyjaźń polsko–węgierską i pojednanie węgiersko–rumuńskie. To jednocześnie okazja do poznania bliżej kompozytorów pochodzących z byłego Bloku Wschodniego. 

 

Quintessence

Zespół Quintessence skupia muzyków zatrudnionych na co dzień w trzech wiodących, warszawskich orkiestrach: Filharmonii Narodowej, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej oraz Polskiej Operze Królewskiej.

Członkowie zespołu:

  • Seweryn Zapłatyński – flet
  • Piotr Lis – obój
  • Grzegorz Wołczański – klarnet
  • Marcin Orliński – fagot
  • Daniel Otero Carneiro – waltornia

Wszyscy muzycy doskonalili swoje umiejętności i zdobywali doświadczenie studiując na uczelniach muzycznych w Polsce i za granicą oraz uczestnicząc w wielu międzynarodowych kursach mistrzowskich. Występują zarówno jako soliści, jak i kameraliści. Są laureatami licznych nagród na konkursach ogólnopolskich oraz międzynarodowych, solowych i kameralnych.

W lipcu 2023 roku kwintet dęty Quintessence otrzymał III nagrodę podczas III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej w Rzeszowie oraz nagrody pozaregulaminowe w postaci propozycji koncertów. Zespół został także wyróżniony nagrodą za najlepsze wykonanie utworu Antoniego Szałowskiego.

W 2024 roku Quintessence wystąpił podczas gali wręczenia nagród Koryfeusz Muzyki Polskiej w Filharmonii Narodowej. Zespół zaprezentował się także na Międzynarodowej Konferencji Instrumentów Dętych Drewnianych w Akademii Muzycznej w Poznaniu, prowadząc przy okazji kursy mistrzowskie dla studentów. Rok zakończył koncertem w Instytucie Polskim w Bratysławie.

Seweryn Zapłatyński jest flecistą Filharmonii Narodowej i wykładowcą - doktorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz prowadzi klasę fletu w ZPSM nr. 1 w Warszawie. Urodzony w Oławie na Dolnym Śląsku, kształcił się pod okiem prof. Urszuli Janik-Lipińskiej w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz prof. Andrei Lieberknecht w Hochschule für Musik und Theater w Hannoverze. Do najważniejszych osiągnięć należy zdobycie I nagrody oraz nagród pozaregulaminowych w III Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej (2009r.), III nagrody w XV Międzynarodowym Konkursie Fletowym im. Friedericha Kuhlau’a w Uelzen, Niemcy, 2013r. (15. Internationaler Flöten-Wettbewerb „Friedrich Kuhlau”), w kategorii zespoły kameralne oraz II nagrody (I nie przyznano) i nagród pozaregulaminowych (za najlepsze wykonanie utworu patrona konkursu), w VIII Międzynarodowym Konkursie Kwintetów Dętych im. Henri Tomasi w Marsylii (8 Concours International de Quintette a vent „Henri Tomasi”), 2015r. Koncertuje w Polsce i zagranicą, solo i kameralnie. Współpracuje z czołowymi polskimi orkiestrami symfonicznymi. Prowadzi kursy i warsztaty fletowe, zasiada w składzie jury konkursów fletowych.

Piotr Lis jest solistą Orkiestry Filharmonii Narodowej. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Kształcił się także w klasach oboju Jean-Louis Capezzalego i Jérôme'a Guicharda w CNSMD de Lyon oraz Diethelma Jonasa w Musikhochschule Lübeck. Jest zdobywcą Grand Prix V Ogólnopolskiego Konkursu Zespołów Kameralnych Instrumentów Dętych w Warszawie (2005) oraz półfinalistą IX Międzynarodowego Konkursu Obojowego w Karuizawie (Japonia, 2009). Współpracuje z czołowymi polskimi zespołami, takimi jak: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonia Varsovia i Sinfonietta Cracovia, Polską Orkiestrą Radiową, NFM Leopoldinum. Od 2020 r. jest również wykładowcą Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Grzegorz Wołczański, solista Orkiestry Filharmonii Narodowej. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich, prowadzonych przez klarnecistów takich jak: Michel Lethiec, Florent Héau, Julian Bliss, Ernesto Molinari, David Minetti, Stephen Williamson. Jest laureatem, a także zwycięzcą wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów, m.in. I miejsce w kategorii trio stroikowe oraz I miejsce w kategorii kwintetów dętych w X Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Kameralnych Instrumentów Dętych w Warszawie (2014), Grand Prix VI Zachodniopomorski Festiwal Klarnetowym o zasięgu międzynarodowym (2014), Finalista 3rd International Clarinet Competition w Lizbonie (2015). Czterokrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także programu „Młoda Polska”, m.st. Warszawy im. Jana Pawła II, Banku Zachodniego WBK, Fundacji Jolanty i Aleksandra Kwaśniewskich. Współpracował z zespołami, takimi jak Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, Sinfonia Iuventus, Orkiestra Reprezentacyjna Sił Powietrznych.

Daniel Otero Carneiro, solista Orkiestry Filharmonii Narodowej. Ukończył z wyróżnieniem Conservatorio Superior de Vigo.W 2011 roku rozpoczął studia w Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie oraz Brass Academy w Alicante. W tym samym roku koncertował z Luzerne Festival Orchestra, pod dyrekcją Claudio Abbado.Współpracuje z orkiestrami, takimi jak: Orquesta Sinfónica de Galicia, Orquesta Sinfonica de Bilbao, Sinfonia Varsovia, Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia and Royal Philharmonic Orchestra.

Marcin Orliński - fagocista i pedagog. W 2018 roku ukończył z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. zw. dr hab. Artura Kasperka. W latach 2014-2018 kształcił się również w Hochschule für Musik und Theater München w klasie prof. Daga Jensena. Marcin jest laureatem kilkunastu konkursów międzynarodowych. Współpracuje z licznymi orkiestrami w Polsce i zagranicą m.in.: Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, Filharmonia Poznańska im. Tadeusza Szeligowskiego, NFM Leopoldinum, Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Kraków – Sinfonietta Cracovia, Gustav Mahler Jugendorchester czy Santander Orchestra. Od 2018 roku prowadzi zajęcia w klasie fagotu i kameralistyki na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Od 2020 roku jest pierwszym fagocistą Polskiej Opery Królewskiej, a od 2022 muzykiem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.