Wieczór indonezyjski

Koncert kameralny
Nova Muzyka i Architektura
Data
Miejsce
Sala Wielka Dworu Artusa
Wstęp
Bezpłatne wejściówki *

Koncert z okazji 70-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a Indonezją

Wystąpią:

Warsaw Gamelan Group
Diah Anggraini-Martin – taniec
Dennissee Peralta Matlingiewicz - taniec

W programie:

klasyczna i ludowa muzyka oraz taniec z różnych regionów Jawy, współczesne utwory na gamelan

 

Karawitan dan tari – wieczór muzyki i tańca Indonezji

Jawajski termin karawitan używany jest na określenie zarówno praktyki gry na gamelanie, jak i jako nazwa różnych odmian miejscowej muzyki wokalnej i gamelanowej opartych na tradycyjnych skalach slendro i pelog. Tari z kolei oznacza różne formy tańców odznaczających się głęboką symboliką oraz rytualnym lub teatralnym charakterem.

Karawitan oraz tari są ze sobą nierozerwalnie związane i obie te sztuki będą bohaterkami festiwalowego koncertu, podczas którego na gongach, bębnach i sztabkach gamelanu zagrają muzycy polsko-indonezyjskiej Warsaw Gamelan Group, którzy zaprezentują różne formy karawitanu (klasyczną muzykę dworską z kratonów Surakarty i Yogyakarty, muzykę ludową z regionu Banyumas i Jawy Wschodniej, a także współczene utwory pisane na gamelan).

Towarzyszyć im będą tancerki – absolwentka Indonezyjskiego Instytutu Sztuki w Yogyakarcie, Diah Anggraini-Martin (znana polskiej publiczności m.in. z choreografii do spektaklu Dziewczynka z herbacianych pól w reż. Arkadiusza Klucznika) oraz Dennissee Peralta Matlingiewicz, która swoje taneczne pasje rozwijała w ramach programu Darmasiswa RI w Indonezyjskim Instytucie Sztuki w Surakarcie. 

Gamelan

Gamelan (z jawajskiego dosł. „uderzanie”) to indonezyjska orkiestra złożona głównie z instrumentów perkusyjnych – metalofonów w postaci gongów i instrumentów sztabkowych wykonanych najczęściej z brązu oraz ksylofonów, membranofonów (dwumembranowych bębnów cylindrycznych), uzupełnionych  chordofonami (smyczkową lutnią rebab, cytrą, rzadziej skrzypcami) i aerofonami (bambusowym fletem lub rodzajem oboi). Przez Jawajczyków gamelan jest postrzegany nie jako zespół pojedynczych instrumentów, ale raczej jako jedna, nierozerwalna całość. W przeciwieństwie do różnych zespołów czy orkiestr funkcjonujących w kręgu cywilizacji zachodu, stanowiących zwykle zbiór niezależnych od siebie instrumentów, gamelan składa się z narzędzi dźwiękowych, którymi, poza nielicznymi wyjątkami, nie można posługiwać się jako instrumentami solowymi. Muzyka gamelanowa, określana mianem karawitan, jest zatem muzyką typowo zespołową, a od realizujących ją wykonawców wymaga ścisłej, precyzyjnej kooperacji. Analiza repertuaru gamelanowego, obserwacja zależności pomiędzy grą poszczególnych instrumentów pozwala dostrzec obok piękna natury estetycznej, jej nadzwyczajne uporządkowanie, logikę formy, piękno matematyczne. 

Przez kilkanaście stuleci swojej historii gamelan ewoluował i rozwijał się przy ośrodkach władzy dawnych królestw jawajskich, a później przy dworach (tzw. kratonach) sułtanów Yogyakarty i Surakarty, gdzie grał dla rozrywki arystokracji, uświetniał ceremonie dworskie oraz towarzyszył tańcom i różnym formom teatru wayang. Funkcje te gamelan spełnia do czasów współczesnych.

WARSAW GAMELAN GROUP

Jest pierwszym w Polsce zespołem prezentującym jawajską muzykę gamelanową. Grupa powstała w 2001 roku na bazie zespołu warsztatowego działającego przy Instytucie Muzykologii UW. Zespół specjalizuje się wykonywaniu tradycyjnej muzyki jawajskiej (karawitan Jawa), jednak w swoim repertuarze ma również utwory współczesnych kompozytorów (zarówno indonezyjskich, jak i zachodnich). Ponadto grupa wykonuje również spektakle jawajskiego teatru cieni wayang kulit. 

WGG koncertowała w wielu miastach Polski biorąc udział w takich imprezach jak: Toruński Festiwal Nauki i Sztuki, Festiwal Nauki w Warszawie, Crossdrumming Festival - Miedzynarodowy Festiwal Sztuki Perkusyjnej w Warszawie, Międzynarodowy Festiwal Perkusyjny „Źródła  i Inspiracje” w Krakowie, Festiwal Kultur Świata „Okno na świat” w Gdańsku, Warszawska Jesień, Mała Warszawska Jesień, czy Festiwal Sonus Ex Machina w Poznaniu. Ponadto zespół występował również za granicą (koncerty w Pradze), a kilkoro muzyków WGG koncertowało również w Indonezji w ramach wspólnych projektów z tamtejszymi artystami. 

 

* Bezpłatne wejściówki do odbioru w Kasie CKK Jordani od 4 sierpnia 2025 r. od godz. 13:00